|
Käyttö- ja kunnossapitohenkilöstön yhteistyön merkitys teollisuudessa tulee kasvamaan. Tehokkaan käynnissäpitotoiminnan kautta tuotantolaitoksen kokonaistehokkuutta ja sitä kautta koko yrityksen kannattavuutta voidaan parantaa. Käynnissäpitotoiminnan johtamisen kannalta käyttö- ja kunnossapitohenkilöstön suorittama tiedonkeruu on tärkeässä roolissa. Johtaminen perustuu asioiden hallintaan. Jotta asiat olisivat hallinnassa, niitä täytyy voida mitata. Mittaamiseen tarvitaan mittauskohteista kerättävää informaatiota. Mittaustulosten luotettavuus edellyttää, että informaatio on faktaa.
Tehokas tiedonkeruu on edellytyksenä käynnissäpitotoiminnan johtamisen ja sitä kautta koko yrityksen kannattavuuden parantamiselle. Kuitenkaan tiedonkeruun tehostaminen ei välttämättä vaadi isoja investointeja tietojärjestelmiin ja laitteisiin. Tiedonhallinnan suunnittelun sekä henkilöstön koulutuksen, ohjeistuksen ja motivoinnin kautta voidaan saavuttaa jo merkittäviä parannuksia.
Tähän julkaisuun on koottu kehitysideoita tarpeenmukaisten ja luotettavien tietojen keräämiseksi käynnissäpidon toiminnanohjausta varten. Kehitysideat koskevat niin tiedonhallintasuunnitelmia ja toimintamalleja, kuin myös tiedonkeruumenetelmiä. |