|
Lapin alueen kunnissa on selkeästi vahva mielenkiinto ja halu palveluiden sähköistämiseen. Pitkien välimatkojen, haja-asutuksen, palvelutarjonnan ylläpitämisen ja vetovoimaisuuden haasteiden ratkaisemiseksi Lapin kuntien nähtiin voivan hyötyä merkittävästi tehokkaista informaatioteknologisista ratkaisuista. Tästä tarpeesta syntyi innovatiivinen kuntaorganisaatioiden tietohallinnon ja avoimen lähdekoodin kehitys- ja tutkimushanke, iKontakt.
Hankekokonaisuudessa Kemi-Tornion ammattikorkeakoululla oli vastuullaan sähköisten palveluiden edistäminen Lapissa. Tavoitteena oli arvioida kuntien sähköisten palveluiden ja verkkosivujen nykytilaa sekä tuottaa kehittämisehdotuksia verkkosivujen käyttäjä- ja laatuarviointien perusteella. Asiakaslähtöisyys ja käyttäjäkokemus nousivat hankkeen aikana sähköisten palveluiden kehittämisen kannalta keskeisiksi asioiksi.
Tämä julkaisu esittelee kattavasti Kemi-Tornion ammattikorkeakoulussa iKontakt-hankkeen puitteissa toteutettujen tutkimusten tuloksia sekä sähköisten palveluiden tulevaisuuden näkymiä. |